Απουσίες – Φοίτηση
Απουσίες
- Οι απουσίες των μαθητών αθροίζονται συνολικά κάθε μήνα. Αν οι απουσίες ξεπερνούν τις εικοσιτέσσερις (24), ο υπεύθυνος καθηγητής του τμήματος ενημερώνει τη Διευ΄θυνση του σχολείου και τον κηδεμόνα του μαθητή/ μαθήτριας ή τον ίδιο το μαθητή αν ο μαθητής είναι ενήλικος.
- Δεν υπάρχει δικαιολόγηση απουσιών.
- Δεν προσμετρώνται απουσίες μέχρι είκοσι (20) ημερών για όλο το διδακτικό έτος στις περιπτώσεις έκτακτων και επειγόντων περιστατικών που απαιτούν άμεση νοσηλεία σε Νοσοκομείο και κατ’ οίκον νοσηλεία, χειρουργική επέμβαση, θεραπείες αρχικές ή συνεχιζόμενες για χρόνιες παθήσεις ή ασθένειες που απαιτούν συνεχή νοσηλεία σε νοσοκομείο.
- Στην περίπτωση εισαγωγής στο νοσοκομείο ο κηδεμόνας ή ο ίδιος ο μαθητής αν είναι ενήλικος θα πρέπει να ενημερώσουν άμεσα τη Διεύθυνση του Σχολείου και να ενημερωθεί για τα έγγραφα που πρέπει να προσκομίσει στο σχολείο1.
Φοίτηση
- Οι απουσίες των μαθητών/ μαθητριών λαμβάνονται υπόψη για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης που γίνεται με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων την ημέρα λήξης των μαθημάτων.
- Η φοίτηση χαρακτηρίζεται ως επαρκής ή ανεπαρκής.
- Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση στην περίπτωση κατά την οποία το σύνολο των απουσιών του μαθητή, που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, δεν υπερβαίνει τις εκατόν τριάντα (130).
- Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή/ μαθήτριας που σημείωσε πάνω από εκατόν τριάντα (130) απουσίες. Σε αυτή την περίπτωση οι μαθητές, είναι υποχρεωμένοι να επαναλάβουν τη φοίτηση στην ίδια τάξη.
Σημείωση:
1 Ο κηδεμόνας ή ο μαθητής αν είναι ενήλικος με αίτησή του, οφείλει να καταθέσει στο σχολείο φοίτησης ιατρική γνωμάτευση ή εξιτήριο από Δημόσιο Νοσοκομείο, που θα φέρει σφραγίδα από Συντονιστή Διευθυντή Κλινικής ή νόμιμα εκτελούντα χρέη Συντονιστή Διευθυντή Κλινικής ή Διευθυντή Πανεπιστημιακής Κλινικής ή Διευθυντή Κέντρου Υγείας της περιοχής που διαμένει ο μαθητής/ μαθήτρια ή δικαιολογητικά από Ιδιωτικό Νοσοκομείο τα οποία φέρουν υπογραφή και σφραγίδα του θεράποντος ιατρού και του Διοικητικού Διευθυντή της ιδιωτικής Κλινικής.
Σε περίπτωση νοσηλείας σε χώρες του εξωτερικού, ο κηδεμόνας ή ο μαθητής αν είναι ενήλικος οφείλει να προσκομίσει τις αντίστοιχες ιατρικές γνωματεύσεις και έγγραφα μεταφρασμένα στα Ελληνικά από την αρμόδια Μεταφραστική Υπηρεσία του Υπουργείου Εξωτερικών.
Μετά την κατάθεση των δικαιολογητικών στη Διεύθυνση του σχολείου, το αίτημα έρχεται προς εξέταση στο Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου.
Διαγωγή – Συμπεριφορά
Σύμφωνα με το άρθρο 32 του ΦΕΚ 120/2018 “Η συμπεριφορά των μαθητών/τριών, που εκδηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο εντός ή εκτός του σχολείου με πράξεις ή παραλείψεις, συνιστά τη διαγωγή τους… Οι μαθητές/τριες οφείλουν να ακολουθούν τους κανόνες που διέπουν τη σχολική ζωή, όπως αυτοί ορίζονται από την κείμενη νομοθεσία και το Πλαίσιο Οργάνωσης της Σχολικής Ζωής (σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρ. 5 του άρθρου 30). Κάθε πράξη ή παράλειψη που έρχεται σε αντίθεση με αυτούς αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου και αντιμετωπίζεται με παιδαγωγικά μέσα“.
Ο ετήσιος χαρακτηρισμός της διαγωγής των μαθητών/τριών πραγματοποιείται με τη λήξη του διδακτικού έτους με ειδική πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, ο οποίος αποφαίνεται κατά πλειοψηφία συνεκτιμώντας την εν γένει συμπεριφορά τους στο σχολείο και εκτός αυτού καθώς και τα παιδαγωγικά μέτρα ή τις ηθικές αμοιβές που έχουν καταχωριστεί στα οικεία βιβλία.
Η διαγωγή κάθε μαθητή/τριας χαρακτηρίζεται ως «εξαιρετική», «καλή» ή «μεμπτή» ως εξής:
α) «Εξαιρετική» χαρακτηρίζεται η διαγωγή του/της μαθητή/τριας, όταν τηρεί απολύτως τους κανόνες της σχολικής ζωής.
β) «Καλή» χαρακτηρίζεται η διαγωγή του/της μαθητή/τριας, όταν υπάρχουν παρεκκλίσεις από την τήρηση των κανόνων της σχολικής ζωής.
γ) «Μεμπτή» χαρακτηρίζεται η διαγωγή μαθητή/τριας όταν αυτός/ή αποκλίνει από την προσήκουσα διαγωγή σε βαθμό ανεπίτρεπτο, αλλά κρίνεται ότι είναι δυνατή η επανόρθωση της παρέκκλισης αυτής εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος.
Με το άρθρο 5 του Ν. 4692/2020 “Ο χαρακτηρισμός της διαγωγής μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναγράφεται στους τίτλους σπουδών, συμπεριλαμβανομένων των απολυτηρίων, των πτυχίων, των αποδεικτικών απόλυσης, των αποδεικτικών πτυχίων και λοιπών αποδεικτικών και πιστοποιητικών σπουδών”.
Φορητές Συσκευές
Σύμφωνα με το υπ. αριθμ. Φ.25/103373/Δ1/22-06-2018 έγγραφο του Υ.Π.Ε.Θ
- Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα εντός του σχολικού χώρου.
- Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους εκτός από κινητά τηλέφωνα και οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή ή παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου εντός του σχολικού χώρου. Ο ανάλογος εξοπλισμός που τους διαθέτει το σχολείο στο οποίο φοιτούν, χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα και μόνο υπό την εποπτεία/επίβλεψη του εκπαιδευτικού.
- Οι εκπαιδευτικοί εκτός από τις διαθέσιμες από το σχολείο ηλεκτρονικές συσκευές (H/Y, laptops, tablets, διαδραστικούς πίνακες κτλ), δύνανται να χρησιμοποιήσουν και το δικό τους προσωπικό ηλεκτρονικό εξοπλισμό κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και για τις ανάγκες αυτής, αλλά και στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα, τηρώντας τους κανόνες ασφάλειας και τις σχετικές διατάξεις περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και των εκπαιδευτικών (νόμοι 2472/1997 (ΦΕΚ 50/τ.Α’/1997) και 3471/2006 (ΦΕΚ 133/τ. Α’/2006).
Αξιολόγηση Μαθητών
Με το Ν. 4692/2020 (ΦΕΚ 111 τ. Α) και το άρθρο 6 τροποποιούνται τα δύο τελευταία εδάφια της παρ. 1 του άρθρου 103 του ν. 4610/2019 (Α 70) και αντικαθίστανται ως εξής: «Σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου διενεργούνται στα μαθήματα όλων των Ομάδων δύο (2) υποχρεωτικές ωριαίες γραπτές δοκιμασίες, μία (1) κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου και μία (1) κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου, με εξαίρεση το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, στο οποίο δεν διενεργείται γραπτή δοκιμασία. Αν για λόγους αντικειμενικούς δεν πραγματοποιηθεί η ωριαία γραπτή δοκιμασία του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο (2) ωριαίες γραπτές δοκιμασίες. Στο μάθημα της Πολιτικής Παιδείας οι μαθητές εκπονούν επιπλέον και ερευνητική εργασία στο β΄ τετράμηνο, η βαθμολογία της οποίας αποτελεί το 50% του βαθμού του τετραμήνου αυτού. Στο μάθημα των Εφαρμογών Πληροφορικής και στο μάθημα της Εισαγωγής στις Αρχές της Επιστήμης των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών διενεργείται μία (1) ωριαία γραπτή δοκιμασία στο πρώτο τετράμηνο, ενώ στο δεύτερο τετράμηνο οι μαθητές εκπονούν μία (1) ερευνητική εργασία, η βαθμολογία της οποίας αποτελεί το 50% του βαθμού του τετραμήνου αυτού».
Τιμητικές Διακρίσεις
Σύμφωνα με τις παρ. 7, 8, 9 και 10 του άρθρου 31 του ΦΕΚ 120/2018 οι τιμητικές διακρίσεις των μαθητών/τριών διακρίνονται σε αυτές που αφορούν τη βαθμολογική τους αριστεία, την προσωπική βελτίωση και την κοινωνική προσφορά και αλληλεγγύη. Πιο συγκεκριμένα:
Στους/στις μαθητές/τριες που επιτυγχάνουν βαθμό ετήσιας προόδου «άριστα» απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ ουσών, «Αριστείο Προόδου».
Στους/στις μαθητές/τριες κάθε τμήματος που επιτυγχάνουν τον μεγαλύτερο βαθμό ετήσιας προόδου και διαγωγή «εξαιρετική» απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Βραβείο Προόδου». Σε περίπτωση ισοβαθμίας το «Βραβείο Προόδου» απονέμεται σε όλους/ες τους μαθητές/τριες που ισοβάθμισαν.
Στους/στις μαθητές/τριες οι οποίοι/ες έχουν σημειώσει σημαντική βελτίωση της επίδοσης τους, απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Έπαινος Προσωπικής Βελτίωσης».
Στους/στις μαθητές/τριες που διακρίνονται για ιδιαίτερες πράξεις αλληλεγγύης και κοινωνικής προσφοράς και για πράξεις που εκφράζουν πνεύμα ανιδιοτελούς φιλαλληλίας απονέμεται ειδικός έπαινος.
Όλες οι τιμητικές διακρίσεις επιδίδονται σε επίσημη τελετή κατά την Εορτή της Σημαίας. Στην τελετή αυτή προσκαλούνται να παραστούν οι τοπικές αρχές και οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/τριών.
Προαγωγή – Απόλυση
- Τα μαθήματα της Α’ τάξης του Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου κατανέμονται σε δύο (2) ομάδες:
- α) Η ομάδα Α’ περιλαμβάνει τα μαθήματα Γενικής Παιδείας που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις και είναι τα εξής: Ελληνική Γλώσσα (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία και τρίωρη συνεξέταση των κλάδων Νέα Ελληνική Γλώσσα και Νέα Ελληνική Λογοτεχνία), Μαθηματικά (Άλγεβρα και Γεωμετρία), Ιστορία, Φυσικές Επιστήμες (μόνο οι κλάδοι Φυσική και Χημεία), Αγγλικά
- β) Η ομάδα Β’ περιλαμβάνει τα υπόλοιπα μαθήματα Γενικής Παιδείας, τα οποία δεν εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις.
2. Τα μαθήματα της Β’ τάξης Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου κατανέμονται σε δύο (2) ομάδες:
α) Η ομάδα Α’ περιλαμβάνει τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις και είναι τα εξής: Γενικής Παιδείας: Ελληνική Γλώσσα (μόνο οι κλάδοι Νέα Ελληνική Γλώσσα και Νέα Ελληνική Λογοτεχνία σε τρίωρη συνεξέταση), Ιστορία,Φυσικές Επιστήμες (μόνο ο κλάδος Βιολογία), Μαθηματικά (μόνο ο κλάδος Άλγεβρα) Αγγλικά και τα μαθήματα Ομάδων Προσανατολισμού.
β) Η ομάδα Β’ περιλαμβάνει τα υπόλοιπα μαθήματα Γενικής Παιδείας, τα οποία δεν εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις.
Τα μαθήματα της Γ’ τάξης Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου κατανέμονται σε δύο (2) ομάδες:
α) Η ομάδα Α’ περιλαμβάνει τα μαθήματα Γενικής Παιδείας που εξετάζονται γραπτώς στις απολυτήριες εξετάσεις και είναι τα εξής: Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Μαθηματικά (μόνο για τους μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Ιστορία (μόνο για τους μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας και της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και όλα τα μαθήματα Ομάδων Προσανατολισμού.
β) Η ομάδα Β’ περιλαμβάνει τα υπόλοιπα μαθήματα Γενικής Παιδείας, τα οποία δεν εξετάζονται γραπτώς στις απολυτήριες εξετάσεις.
Χρηματοδότηση Σχολικής Μονάδας
Σύμφωνα με το αρ. 99 “Χρηματοδότηση Σχολικών Μονάδων και διαχείριση δωρεών” του Ν. 4823/2021, οι σχολικές μονάδες Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης εκτός από την τακτική κρατική επιχορήγηση, είναι δυνατόν να χρηματοδοτούνται και από:
- δωρεές,
- κληρονομίες,
- κληροδοσίες και
- άλλες παροχές τρίτων
καθώς και επιχορηγήσεις από άλλες πηγές, όπως αυτές ορίζονται από το άρθρο 98 του ίδιου νόμου (4823/2021) που αντικαθιστά το άρθρο 41 του ν. 1566/1985 (Α’ 167). Πιο συγκεκριμένα αναφέρεται ότι: “Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους είναι δυνατόν με απόφαση του Σχολικού Συμβουλίου, η οποία γνωστοποιείται στον οικείο Δήμο, να διοργανώνονται και να υλοποιούνται από τη σχολική μονάδα, μετά το πέρας του ωρολογίου διδακτικού προγράμματος και τη λήξη του ολοήμερου σχολείου, με ή χωρίς συνεργασία με τρίτους φορείς, εκδηλώσεις, προγράμματα και συνέδρια που απευθύνονται στην εκπαιδευτική κοινότητα“.
Οι εκδηλώσεις, τα προγράμματα και τα συνέδρια διοργανώνονται, ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Επιπλέον, με απόφαση του Δημάρχου, η οποία γνωστοποιείται στο οικείο Σχολικό Συμβούλιο, είναι δυνατόν να διατεθεί διδακτήριο για την οργάνωση και πραγματοποίηση εκδηλώσεων κοινού ενδιαφέροντος μετά το πέρας του ωρολογίου διδακτικού προγράμματος και μετά τη λήξη του ολοήμερου σχολείου.
Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, τυχόν έσοδα από τις εκδηλώσεις αυτές, εισπράττονται από την αρμόδια σχολική επιτροπή και αποδίδονται στη σχολική μονάδα μέσω αυτής.
Σημείωση:
Σύμφωνα με το άρθρο 51 του ν. 4823/ 2021 σε κάθε σχολική μονάδα της δημόσιας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης λειτουργεί επταμελές Σχολικό Συμβούλιο, το οποίο συγκροτείται με απόφαση του Διευθυντή ή του Προϊσταμένου της σχολικής μονάδας και αποτελείται από:
- Τον Διευθυντή ή Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας, ο οποίος είναι ο Πρόεδρος του Σχολικού Συμβουλίου. Ο Διευθυντής αναπληρώνεται από τον Υποδιευθυντή της σχολικής μονάδας και, σε περίπτωση που δεν υπάρχει Υποδιευθυντής, από εκπαιδευτικό της σχολικής μονάδας που διαθέτει, κατά προτίμηση, δώδεκα (12) τουλάχιστον έτη προϋπηρεσίας. Ο εκπαιδευτικός που αναπληρώνει τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο, καθορίζεται με απόφαση του Διευθυντή ή Προϊσταμένου της σχολικής μονάδας.
- Δύο (2) εκπρόσωπους του οικείου Δήμου, οι οποίοι ορίζονται από το Δημοτικό Συμβούλιο. Ο ένας εκ των δύο αυτών εκπροσώπων είναι αιρετός εκπρόσωπος του οικείου Δήμου, ο οποίος είναι ο Αντιπρόεδρος του Σχολικού Συμβουλίου. Ο έτερος εκπρόσωπος είναι υπάλληλος της Διεύθυνσης ή του Τμήματος Παιδείας του οικείου Δήμου.
- Τρεις (3) εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας με τους νόμιμους αναπληρωτές τους. Οι ως άνω εκπαιδευτικοί και οι αναπληρωτές τους ορίζονται κατά πλειοψηφία από τον Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας.
- Έναν (1) εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων, με τον νόμιμο αναπληρωτή του, οι οποίοι προτείνονται κατά πλειοψηφία από το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων.
Πανελλαδικές Εξετάσεις
Δικαίωμα συμμετοχής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις Εσπερινών Γενικών Λυκείων έχουν όσοι μαθητές/ τριες συμπλήρωσαν τρία (3) πλήρη έτη φοίτησης στο Σχολείο μας.
Επίσης έχουν δικαίωμα συμμετοχής στις Πανελλαδικές εξετάσεις:
- όσοι απόφοιτοι παρελθόντων ετών κατέχουν απολυτήριο τίτλο Εσπερινού ΓΕ.Λ. τετραετούς φοίτησης και έχουν φοιτήσει δύο πλήρη έτη στο Εσπερινό ΓΕ.Λ.
- όσοι, κατά το έτος αποφοίτησης, είχαν συμπληρώσει το 25ο έτος της ηλικίας τους, ανεξάρτητα τα χρόνια φοίτησής τους στο Εσπερινό ΓΕ.Λ.
- όσοι, κατά το έτος αποφοίτησης, ανήκαν σε μονογονεϊκές οικογένειες, υπήρχε γονέας με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%, ή παρακολουθούσαν πρόγραμμα απεξάρτησης σε θεραπευτική κοινότητα.
Μαθητές που φοιτούν στα Εσπερινά Γενικά Λύκεια και δεν πληρούν τα παραπάνω κριτήρια, έχουν δικαίωμα συμμετοχής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις Ημερησίων Σχολείων.
Εισαγωγή στα ΑΕΙ
Οι μαθητές των Εσπερινών Γενικών Λυκείων εισάγονται σε ποσοστό 1%, επιπλέον των θέσεων που διατίθενται για τους υποψηφίους των Ημερησίων Λυκείων, σε όλες τις σχολές των ΑΕΙ, εκτός των σχολών που αναφέρονται σε σώματα ασφαλείας, εφ’ όσον ικανοποιούνται τα παραπάνω κριτήρια συμμετοχής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Σημειώνεται ότι, για την εισαγωγή σε κάποιο τμήμα ΑΕΙ, θα πρέπει, όπως άλλωστε ισχύει και στα Ημερήσια Λύκεια, ο υποψήφιος να υπερβεί την ΕΒΕ (Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής).
